Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

måndag 24 mars 2008

annandag påsk

brödbak!
Idag var det då sista dagen av påskhelgen och slutet på en härlig ledighet. Efter tre trevliga dagar på "turné" runt om hos föräldrarna i hem och stugor, så var det riktigt skönt med en hemmadag som avslutning på ledigheten. Vi har blivit så ompysslade och uppassade av alla, så nu är vi nästan helt förslöade. Idag styrde vi dock upp med både toastäd, dammsugning, rensning i låda, utomhusvistelse, brödbak med mera. Påsken har varit iskall och växlande med snö och sol omvartannat. Nu längtar jag bara mer och mer efter vårvärme och ljumma vindar!! Idag var det nog ändå den bästa dagen vädermässigt så Niklas och Olle har passat på att vara utomhus två gånger, medan jag och Nelly (som ännu inte är helt frisk från febern) har stannat inomhus och pysslat och bakat. Igår hittade jag ett härligt brödrecept i Aftonbladets bilaga "Hemma" vilket jag har prövat idag. Resultatet blev ett underbart gott bröd som jag helt klart kommer att göra igen! Det är inget supernyttobröd och det tog lite tid att baka det med totalt 2,5 timmars jäsning och sedan en timma i ugnen, men det var värt all väntan, och fiberrika bröd äter jag så mycket av i alla fall. (-: Här kommer det enkla receptet: "Linda limpor" (1 jättelimpa) 8 dl fingervarmt vatten 50 g jäst 3 msk sirap 2 msk olivolja 1 msk salt drygt 1,5 dl vetemjöl (det behövdes minst 1,7 dl) Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingridienser. (Degen ska bli fast men lite kletig). Jäs degen under bakduk i 1 timma. Putta till den så att den sjunker ihop och jäs ytterligare 1 timma. Klä en rektangulär form med bakplåtspapper (eller olja en teflonform- det gjorde jag). Stjälp upp degen i formen och strö lite mjöl ovanpå. Låt jäsa 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 275 grader. Grädda brödet i 10 min, sänk sedan värmen till 100 grader och grädda i ytterligare 45 min. Stjälp upp brödet på galler och låt svalna.
Anthon Berg- goda och vackra marsipanägg Hoppas att ni alla haft en bra påskhelg!

7 kommentarer:

Anna i den vita soffan sa...

Mmmm, brödet ser gott ut! Och de där Anthon Bergisarna - vi hade en stor skål full med såna för ett par dagar sen... nu är skålen tom... Så goda!

Anonym sa...

Måste nog prova ditt recept. Det är länge sedan jag bakade matbröd! Har blivit lat på gamla dar!:D
Det var kul att ni tittade in till oss också ihelgen.. hoppas ni gör om besöket!
KRAM!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

mmmmm.låt sååå smarrigt ju...finns det nåt godare än nybakt bröd eller!!!

tack för värmande ord!!

God fortsättning!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(\ /)*********************
( ..) ♥ KRAM MILLAN ♥
C('')('')*****************
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Annas resa sa...

Brödreceptet kanske är något för mig? måste kanske prova!

Flingan sa...

Brödet ska jag abolut prova göra. Jag älskar att prova nya recept!
Ha en underbar dag!

RANA sa...

Helt sjukt. Jag har LETAT efter dig, hade liksom tappat bort dig - hade ju missat att länka till dig, mitt pulver. Oförlåtligt. Det är fixat nu i alla fall. :-D

Hjälp vilket gott bröd. Vad du är duktig, gumman.

Kram, Rana

hem ljuva hem- helena sa...

anna (i vita soffan): Ha, ha..ja, de är verkligen försvinnande goda de där marsipanäggen! (-:

liza: Ja, pröva det! Det blev mycket bröd. Vi gör gärna om besöket hos er! (-:

mamma millan: Nä, det finns nog inget godare än nybakat bröd!
God fortsättning till dig med!!

anna: Ja, pröva det! Jag tror säkert att det är något för dig också.

plingen: Lycka till med brödbaket!

rana: nämen vad roligt att du har letat efter mig! (-: Hi, hi. Tur att du hittade tillbaka hit till slut, och skoj att du länkat till mig! Kram!

Besökare

Bloggtoppen.se