Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

fredag 2 januari 2009

Bönsallad med avocado och fetaost

Bönsallad med avocado och fetaost.

Nu är glada julen slut, slut, slut... julegranen bäres ut, ut, ut...

Jo, här har vi städat ut julen idag, faktiskt allt utom just självaste julgranen! Den tar vi nog imorgon eftersom vi inte hann med den idag då det tog sin lilla tid att plocka undan allt och sätta tillbaka det gamla vanliga i fönster och hyllor. Särskilt som vi började med detta plockande först på sena eftermiddagen. Innan dess var vi en sväng på Barnens hus, EM och Kupan.

Ikväll blev det en jättegod, fräsch och nyttig bönsallad till middag. Den innehåller bland annat avocado, fetaost, tomater och majs. Till detta åt vi ett gott grovt bröd. (se bild).

Den här matiga salladen brukar vi oftast äta på sommaren, men vi var så sugna på den idag och det gick förstås lika bra att äta den nu också. Receptet följer här:

Bönsallad med avocado- och fetaost

(4 pers)

1 brk vita små bönor

1 brk kidneybönor

4 tomater

2 salladslökar ( ev. serverad i en skål på sidan om, ifall man har barn som inte gillar rå lök)

200 g fetaost

isbergssallad

2 msk olivolja

flingsalt, örtsalt och svartpeppar

Skölj bönorna i ett durkslag och låt dem rinna av. Dela avokadoköttet och tomaterna i bitar, strimla salladen, och dela fetaosten i bitar. Bland allt och ringla över olivoljan. Strö över ganska generöst med salt och peppar.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

plingan sa...

Oj vad snabba ni var att plocka bort julen! Det skulle vara rätt så skönt men jag ska försöka stå ut ett tag till ;-). Det brukar kännas lite som en nystart eller hur?
Bönsalladen såg väldigt mumsig ut - tack för tipset!
Ha det gott!

jennys hus sa...

här plockades julen ut på nyårsdagen...allt utom julstjärnorna i fönstret.

tack för receptet...verkar supergott:-)
Kram/jenny

MalinKa sa...

Ska ta ner julen på tisdag. Då är det färdighaft med den saken här på Kedjegatan.

Tack för att du uppskattar det jag skriver. Det går ju ofta lätt överstyr här hos oss och jag är tacksam över att ni som läser tar det på rätt sätt =)
God fortsättning!

Besökare

Bloggtoppen.se