Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

söndag 26 augusti 2007

Ännu en god, kall sås

(Bild: Kall örtsås från Ölme prästgård).
I det här huset älskar vi att äta lax. Vi äter den grillad eller ugnsstekt, med potatis (helst färsk) eller couscous. Och vi äter den alltid med en fräsch kall sås, lite grönsaker, citronklyftor, och tunnbröd. Såsen är alltid pricken över i:et.
Alla som någon gång har ätit hos oss vet att jag ogärna serverar maten utan en kall sås, och det gäller inte bara till fisk. Jag varierar såsen för nästan varje gång, men basen är ganska lika; oftast med youghurt, örter och vitlök.
Igår till middagen serverade vi en "ny" variant till laxen och färskpotatisen, och den såsen var verkligen jättegod. Receptet kommer från Ölme prästgård i Värmland, och finns med i det senaste numret av ICA Buffé. Jag för det vidare till er här:
2 brk creme fraiché
5 marinerade soltorkade tomater (finhackade)
ca.2 dl finhackad färsk gräslök och basilika
1 vitlöksklyfta (pressad)
1 msk mango chutney
2 tsk rosépeppar (mortlad)
flingsalt efter smak
Blanda alla ingridienserna till såsen och ställ kallt i några timmar eller över natten.

Inga kommentarer:

Besökare

Bloggtoppen.se