Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

måndag 6 augusti 2007

Vinbärskaka med konjak

  • ca.4 dl röda vinbär
  • 200 g smör
  • 1,5 dl socker (+ 2 dl direkt på bären)
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 msk konjak

Rör mjukt smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda i konjaken. Häll häften av smeten i en smord, rund bakform.Lägg i torra vinbär och sockra dem med ca.2 dl socker. Bred över resten av smeten. Grädda i 200 graders ugn i ca.1 timma. Låt kakan svalna innan den lossas från formen.

Mängden socker i receptet är ganska stor, men jag lovar att allt behövs, för den smakar väldigt syrligt i alla fall. Vi serverade kakan med vaniljvisp, men det passar säkert lika bra med glass eller vispad grädde.

Inga kommentarer:

Besökare

Bloggtoppen.se