Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

tisdag 25 maj 2010

tak

Inom en väldigt snar framtid ska vårt hus få en ny mössa. Både materialet och jobbet är beställt så snart kör vi igång med byte av yttertak. Taket ska dessutom förlängas åt sidorna eftersom det nuvarande blivit för kort då fasaden byggts på utvändigt av tidigare ägare. Det blir ett stort jobb så jag är glad att det ska utföras av ett proffs på området.

Det nuvarande taket är ett svart pannplåtstak från 50-talet, väldigt slitet och i stort behov av att bytas ut. Det nya taket blir också ett pannplåtstak eftersom detta är vad som rekommenderas till vår hustyp, men denna gången blir det ett brunrött tak. På Plannjas hemsida kan man läsa följande om den taktyp som vi beställt:

"Pannplåten är mycket enkel att montera och passar alla sorters hus. Pannplåt har sedan länge använts på byggnader i Sverige och är ofta rekommenderad vid restaurering och byggnadsvård. Den passar utmärkt både på tak och vägg. Finns även att beställa med längsgående rilla som medger regelmontage".

Tänk vad fint det kommer att bli med det nya fräscha taket och en vitmålad fasad! Någon gång i slutet på juli beräknas allt vara färdigt...

4 kommentarer:

Citronergula sa...

Tror vi tänker lika där - vi har precis bytt till rött shingel och på vår utbyggnad har det blivit vit panel...
Snart - efter tre inredda rum och ett badrum - byter vi panel på resten av huset!
Blir fint!

Catarina sa...

Vi har också planja tak på uterummet. Maken har valt och han kan lägga tak så han borde ju veta.

Det blir säkert jättebra.

Anna Fredag sa...

Vad spännande! Det kommer säkert att bli jättefint! Kram!

Rosor och ruiner sa...

Tack för värmande ord! Ert tak kommer bli jättefint, hoppas vi får se bilder...:o)

Besökare

Bloggtoppen.se